verture.net — left handed typing since 2001

Magnifying glass for search box

Firefox 1.0 09.11.2004

SÃ¥ er den netop landet, version 1.0 af Firefox, den mindst ringe browser.

Hent den før din nabo.

Comments

Tore | web | @ / 7:25 / 9th of november / 2004

Eller hent den før deres servere dør af overbelastning. Jeg kan hente nada-bombade lige nu.... Men den skal nok være klar senere på dagen :D

Tore | web | @ / 7:27 / 9th of november / 2004

Rettelse: Man skal "Save link as..." Jeg føler mig lidt som et ass.

Kristian | web | @ / 14:41 / 9th of november / 2004

Jeg hader Firefox. Okay, lidt stærkt måske. Jeg synes ikke Firefox er "den mindst ringe". Det absolut tåbelige konfigurerings(non)interface er den største eyesore, udover at jeg ikke kan se hvad vi skal med endnu en mozillabrowser. Man kan jo downloade Mozilla uden alt det news- og mailparafernalia; hvad er så forskellen? Er det ikke bare branding?

Jonas | web / 9:26 / 10th of november / 2004

@Kristian: Jo, det er måske bare branding, men jeg synes det er af alle de rigtige grunde. Selvfølgelig kan folk bare hente Mozilla i stedet, men ærligt talt, er den ikke mest henvendt til udviklere, og de lidt mere nørdede af os? Udover det synes jeg den er herrelangsom, og, ja, grim. På OS X i hvert fald.

Firefox er, i forhold til dens konkurrent, IE til PC, væsentligt nemmere, og mere gennemskuelig at konfigurere, synes jeg. Jeg har aldrig kunnet finde ud af, at konfigurere IE til PC så jeg var tilfreds, jeg synes simpelthen den er intransparent.

Brandingen er for at få fat på alle dem der tror at, interwebnettet = Internet Explorer. Dem er der mange af. De aner ikke at der er alternative måder at se nettet på, og ikke mindst sikrere alternativer at se nettet på. De fleste kender en browser som et program der udfører een ting, viser hjemmesider. Det er svært at pushe ideen til dem om Mozilla, i det de oftest bruger Outlook til deres emails, kalender osv. Ved at skære alle de funktioner væk og lancere det som Firefox har de langt større mulighed for at erobrere markedsandele, end hvis de siger at deres program kan erstatte både mail- og webprogrammer hos slutbrugeren, fordi det i realiteten er ret svært at overbevise brugere og virksomheder om, at det kan betale sig for dem at skifte til andet end Microsofts suite af programmer. Dem kender de jo, og har lagt en stor del af deres workflow i programmerne.

I øvrigt har Mozilla Foundation også gang i et kalenderprogram der hedder Sunbird. Det bliver spændende at se, om den på et tidspunkt kommer i en version der kan konkurrere med Outlook, som vel nærmest er en de facto standard, også på det område. Desværre har Sunbird ikke synkronisering før i version 2.0, ifølge deres roadmap. Jeg tror netop den feature er en forudsætning for at det kan blive et udbredt program.

Kristian | web | @ / 13:45 / 10th of november / 2004

Firefox er, i forhold til dens konkurrent, IE til PC, væsentligt nemmere, og mere gennemskuelig at konfigurere, synes jeg.

Nuvel. Jeg må så indrømme at jeg ikke kan finde ud af at konfigurere nogen af dem. IE primært fordi alle options der kan skrues på ikke giver nogen mening for mig, Firefox primært fordi det er et fuldstændig udueligt interface.

Men jo, det er da branding. Og det virker tilsyneladende. Men havde det ikke været nemmere og billigere at promovere Mozilla uden add-ons (som jeg må indrømme jeg aldrig har brugt, så jeg ved ikke hvad der er)?

Jonas | web / 8:02 / 11th of november / 2004

Jeg synes nu ikke det er så udueligt, deres interfjæs, jeg er ganske godt tilfreds med det. Hvilke dele af det du er utilfreds med?

Og det havde måske været både nemmere og billigere at brande Mozilla uden add-ons, men så ville det ligesom ikke være det samme. Det ville være at promovere et produkt der har været ude længe, som noget fantastisk, og som et alternativ til IE. Her er der et produkt der nærmest udelukkende er udviklet for at skabe konkurrence på markedet, og for at give Microsoft en torn i øjet. Det batter på en helt anden måde end at forsøge at sælge Mozilla.

Prøv blot at fortæl folk, at de skal hente den version uden add-ons, og se så 99% af dem give op lige i det øjeblik du siger add-ons.

Jeg har i øvrigt heller ikke prøvet det uden add-ons, så jeg kan heller ikke udtale mig om den side af sagen.

Kristian | web | @ / 7:54 / 12th of november / 2004

Hvilke dele af det du er utilfreds med?

Prøv at skrive about:config i adresselinien. Det er den del. Det tog mig et par indlæg på usenet før jeg overhovedet fandt ud af at det var sådan man fik fat i alle de indstillinger der er pillet ud af GUI-config-interfacet. I en god lang periode nu har det været det evigt tilbagevendende spørgsmål i dk.edb.internet.browser: "hvordan indstiller jeg foo i Firefox?"

Jonas | web / 8:13 / 12th of november / 2004

Ja, about:config er god at kende, men helt ærligt, hvor mange almindelige brugere har behov for at ændre ting via about:config? Jeg betragter ikke mig selv som almindelig bruger, og jeg har aldrig brugt about:config.

about:config er jo fuldstændig overkill til dagligt brug, og deres normale interface er fuldt ud tilstrækkeligt, skulle jeg mene. Vi taler om at erobre folk der til dagligt bruger IE, til dem er Firefox's indstillingsinterfjæs fuldt ud rigeligt, og langt mere brugervenligt end IEs ditto.

Og i øvrigt, så kører du stadig med 0.10.1, så mon ikke du skulle opgradere før du udtaler dig yderligere? :p

Kristian | web | @ / 13:27 / 12th of november / 2004

Det var sjovt nok også det svar Firefox-evangelisterne i d.e.i.b. kom med: "almindelige mennesker har jo alligevel ikke brug for about:config". Og alligevel blev det ved med at vælte ind med spørgsmål fra folk der ikke kunne finde ud af at konfigurere deres browser. Det lader altså til at man, ved at lave en browser der skal være så nem som muligt at gå til, har gjort det sværere for dem der gerne vil have lidt mere :)

Og tjo, jeg skal nok opdatere når jeg kommer i tanke om det. Jeg bruger kun Firefox de steder hvor jeg er nødt til at køre Windows (og jeg må give den at den af en eller anden årsag starter hurtigere end Mozilla i Windows), og der har jeg desværre ikke portage til at huske mig på at opdatere...

Kristian | web | @ / 19:36 / 12th of november / 2004

Okay, håndtegn til den Firefoxprogrammør der fandt på den her (set efter opdatering): "Click finish to continue starting Firefox"! :)

David Blangstrup | web | @ / 4:40 / 13th of november / 2004

FireFox er bloated, som Reippuerten siger, og så loader den langsommere end MIE. ;-)

Andreas | web / 17:14 / 13th of november / 2004

Firefox starter hurtigere end IE hjemme hos mig. Derudover har IE den "fordel" at meget af browseren bliver loadet automagisk at Windows når du starter computeren.

Men det er ligemeget fordi Opera starter hurtigere end alt andet. :o)

Eller hvis jeg skal være mere seriøs: Start-tiden er ligegyldig i 99 ud af 100 tilfælde. Det er fuldstændig lige meget om du skal vente fem eller ti sekunder på at din browser starter. Det der betyder noget er hvor hurtig browseren er til at vise en given side. Medmindre du lukker dit browservindue og renser RAM'en hver gang du vil ind på en ny side. :o)

Og dér slår Opera alt andet med flere længder. Ikke mindst fordi Opera ikke tjekker om en side er ændret hver gang man trykker på "tilbage" eller "fremad" - siden bliver hentet fra browserens cache (som den skal ift. specifikationen). Det er lynhurtigt, og langt mere brugbart end alternativet. Hvis jeg skal se om en side er ændret kan jeg godt trykke på "refresh". Nu er det ikke så tit at sider ændrer sig at det kan betale sig at spørge dem hver gang jeg klikker på "tilbage".

Morten Reippuert Knudsen | web | @ / 22:32 / 13th of november / 2004

Du havde ret i at adblock er ikke mindre end genial til at blokere bannere :-)

› Bio (sort of)

Bio pictureverture.net is the personal website of me, Jonas Voss, and this is my blog. I've lived in Dublin, Ireland from 2005-10, currently live in London, and was born and fully customized in Copenhagen, Denmark. I write about anything that comes to mind. Really.
You can send me an email at my first name at my last name . co - if that's how you roll.

› Archives